بر اساس قوانین گمرکی، تجار و بازرگانان برای انجام صادرات و واردات مستلزم به دریافت کارت بازرگانی هستند که این کارت به نوعی شناسنامه تجاری محسوب می‌شود. معمولا قشر خاصی اعم از تجار، بازرگانان، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هستند که کارت بازرگانی را از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای انجام فعالیت‌های تجاری خویش به صورت قانونی و رسمی اخذ می‌کنند.

فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، به عنوان مجوز صادرات و واردات، نزدیک به چهار دهه در حوزه مسئولیت‌های اتاق‌های بازرگانی بود که از سال 1399 به سامانه جامع تجارت منتقل شد.

شرایط و مدارک مورد نیاز کارت بازرگانی
شرایط و مدارک افراد حقیقی
  • حداقل سن 20 سال
  • کارت ملی و شناسنامه
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
  • پروانه فعالیت اقتصادی (پروانه بهره برداری،پروانه کسب، جواز تاسیس، اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری یا مجوز مورد تایید از سامانه مجوزها) یا معرفی نامه از پارک های علم و فن آوری و مراکز رشد و یا گواهی ثبت در دفتر تجاری از حوزه مربوطه
  • امضا تعهدنامه عضویت
  • پرداخت حق ورودی و حق عضویت سالانه
شرایط و مدارک افراد حقوقی
  • حداقل سن 20 سال
  • کارت ملی و شناسنامه
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
  • پروانه فعالیت اقتصادی (پروانه بهره برداری،پروانه کسب، جواز تاسیس، اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری یا مجوز مورد تایید از سامانه مجوزها) یا معرفی نامه از پارک های علم و فن آوری و مراکز رشد و یا گواهی ثبت در دفتر تجاری از حوزه مربوطه
  • امضا تعهدنامه عضویت
  • ارائه روزنامه رسمی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات آن
  • ارائه کلیه صفحات اساسنامه شرکت
  • پرداخت حق ورودی و حق عضویت سالانه
آزمون کارت بازرگانی

موارد زیر رادر خصوص آزمون کارت بازرگانی به خاطر بسپارید:

1- زمانی که پرونده شما در مرحله آزمون قرار گرفت میتوانید وارد سایت Elean.iccima.ir  شده و نسبت به تعیین زمان آزمون خود اقدام فرمائید.

2- تعداد شرکت در آزمون اولیه یکبار و آزمون مجدد سه بار می باشد.

3- فاصله زمانی بین دو مرتبه شرکت در آزمون (اولیه به مجدد یا مجدد به مجدد)حداقل باید سه ساعت باشد. در غیر این صورت، نمره ثبت نخواهد شد.

فرآیند کارت بازرگانی

گام اول: 

  • وارد درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس G4B.ir  شوید.
  • در این مرحله اگر کلیدواژه “کارت بازرگانی ” را جستجو کنید بلافاصله وارد صفحه “راهنمای دریافت کارت بازرگانی” خواهید شد.
  • در این بخش شما قادر خواهید بود تا شرایط و مدارک لازم برای صدور کارت بازرگانی و استعلامات بین دستگاهی را ملاحظه نمائید.
  • در پایین صفحه بر روی گزینه “درخواست مجوز” کلیک نمائید.
  • در این گام باید اطلاعات درخواستی را وارد نمائید تا پس از تایید مجوز، شما به “سامانه جامع تجارت“منتقل شوید.

 

گام دوم:

  • وارد سامانه جامع تجارت به آدرس NTSW.IR شوید.
  • بعد از ثبت نام با نام کاربری و کلمه عبور خود وارد صفحه شخصی شوید.
  • در صورت درخواست کارت حقوقی گزینه “معرفی شخصیت حقوقی” را تکمیل نمایئد.
  • در مرحله بعد باید نقش پایه مورد درخواست (حقیقی یا حقوقی بودن) آن را انتخاب نمائید.
  • بر روی قسمت “بارگذاری صلاحیتها” کلیک کرده و ذیل تب “کارت بازرگانی” گزینه “درخواست صدور” را انتخاب نمائید.
  • پس از ورود به این بخش و تکمیل و بارگذاری مستندات، “تایید نهایی” را انجام دهید. تا پرونده جهت بررسی به کارشناس صمت ارسال شود.
  • پس از انجام تاییدات سامانه جامع تجارت، پرونده به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند ارسال خواهد شد تا ادامه کار در این بخش انجام گیرد.

 

گام سوم:

  • پس از بررسی صلاحیت ها در سامانه جامع تجارت و دریافت پیامک رمز عبور، وارد سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به آدرس CSCS.CHAMBERTRUST.IR شوید .
  • از قسمت ورود / ثبت نام با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی وارد کارتابل شده و گزینه “صدور یکپارچه کارت بازرگانی” را انتخاب کنید.
  • نام کاربری اشخاص حقیقی کد ملی و اشخاص حقوقی شناسه ملی شرکت می باشد.
  • در قدم بعدی مدارک لازم برای صدور کارت بازرگانی هوشمند را بارگذاری کرده و فرایند کار را قدم به قدم طی نمائید.
  • پس از اتمام بارگذاری ها بر روی گزینه “تایید نهایی” کلیک نمائید.
  • در این مرحله مدارک و اطلاعات توسط کارشناس اتاق بررسی و در صورت تایید، فرد متقاضی به مرحله آزمون ارجاع داده می شود که پیامک حاوی لینک وانتخاب زمان آزمون برای ایشان ارسال می گردد.
  • متقاضی می بایست در آزمون نمره قبولی بالای 10 کسب نماید تا تایید لازم را دریافت نماید.
  • پس از قبولی در آزمون، درگاه پرداخت هزینه حق عضویت برای متقاضی گشوده می شود که با تسویه آن عملا فرایند صدور کارت بازرزگانی نهایی شده و پس از تاییدات پایانی توسط اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت کار خاتمه پیدا می کند.
  • متقاضی مدارک را به روال مراحل صدور در سامانه جامع تجارت به آدرس NTSW.IR بارگذاری نموده و تایید نهایی آن ها را اخذ نماید.
  • پس از دریافت پاسخ مثبت مراجع استعلام دهنده، با مراجعه به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی به آدرس CSCS.CHAMBERTRUST.IR، کار تایید نهایی پرونده خود را بر روی این سامانه انجام دهید.
  • مراجعه به سامانه جامع تجارت به آدرس NTSW.IR
  • ورود به قسمت بارگذاری صلاحیت ها و آغاز گام به گام تغییر
    • نکته مهم: اگر کارت حقوقی است و مدیرعامل تغییر کرده است، مدیرعامل جدید باید در آزمون مربوطه شرکت نماید.

گام اول:

تغییر کدپستی و آدرس شرکت را در اداره ثبت شرکت‌ها انجام دهید.

 

گام دوم:

وارد سامانه جامع تجارت شوید و مسیر زیر را دنبال کنید: WWW.NTSW.IR

کارت بازرگانی ===> بارگذاری صلاحیت‌ها

اگر کارت معتبر است: گزینه تغییر را انتخاب کنید.

اگر کارت فاقد اعتبار است: گزینه تمدید را انتخاب نمایید.

 

گام سوم:

پس از تأیید استعلامات در سامانه جامع تجارت،پرونده برای تسویه در اتاق بازرگانی مبداء، به سامانه کارت بازرگانی هوشمند ارسال می‌شود.

پس از تایید اتاق مبدا، پیگیری ادامه فرایند از طریق اتاق مقصد ضروری است.

اگر کارت معتبر است و مایل به ابطال آن هستید:

  •  ورود به سامانه جامع تجارت به آدرس NTSW.IR
  •  انتخاب مسیر: بارگذاری صلاحیت‌ها ==> کارت بازرگانی ==> فرایند ابطال کارت

اگر کارت شما فاقد اعتبار است، نیازی به اقدام برای ابطال نیست. تا زمانی که کارت تمدید نشود، غیرفعال در نظر گرفته می‌شود.

اطلاعیه ها و دستورالعمل ها

صدور و تمدید کارت بازرگانی

مدارک و مراحل اخذ کارت بازرگانی

صدور و تمدید کارت بازرگانی

تعداد کارت بازرگانی
0
مزایای و معایب اخذ کارت بازرگانی
مزایای اخذ کارت بازرگانی
  • مبادر به امر صادرات کالا‌های مجاز بصورت تجاری
  • صدور گواهی مبدا (سندی به منظور صادر کردن کالای مجاز از طریق اظهارنامه گمرکی که توسط اتاق بازرگانی صادر می‌شود.)
  • امکان واردات از مناطق آزاد تجاری
  • امکان واردات از سایر کشور‌ها
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • مبادرت به حق العمل کاری در گمرک
  • شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی در سطح جهانی
  • شرکت در مناقصات و مزایدات
  • عضویت در اتاق بازرگانی و بهره‌بردن از مزایای آن (پیش نیاز اخذ کارت بازرگانی، صدور کارت عضویت اتاق های بازرگانی است که در ادامه فرآیند صدور کارت بازرگانی، بصورت خودکار ایجاد می گردد)
  • صدور ویزای کاری
معایب اخذ کارت بازرگانی

داشتن کارت بازرگانی علاوه بر مزایا و محاسن فراوانی که دارد، معایب بسیار کمی نیز دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

دارندگان کارت بازرگانی علاوه بر هزینه اولیه اخذ کارت، شامل قوانین مالیاتی نیز خواهند شد. علاوه بر آن در سال‌های اخیر دیده شده اشخاصی که کارت بازرگانی خود را اجاره داده‌اند، دچار مشکلاتی در این زمینه نیز شدند.

سوالات متداول

ابتدا باید در سامانه بهین یاب تولیدی شناخته شوید تا درخواست کارت شما از سامانه جامع تجارت به صورت تولیدی ثبت شده و ارسال شود.

قدم اول برای صدور کارت بازرگانی ورود به سامانه جامع تجارت (ntsw.ir) و ثبت درخواست صدور در کارتابل این سامانه می باشد. در قدم بعدی لازم است، روند تکمیل پرونده خود را در اتاق شعبه متولی خود طی کنید.

قدم اول ورود به سامانه جامع تجارت (ntsw.ir) و ثبت درخواست صدور در کارتابل این سامانه میباشد.در قدم بعدی لازم است، تکمیل پرونده خود را در اتاق شعبه متولی خود طی کنید.

شما می توانید در زمان تمدید کارت خود، تمام اطلاعات کارت را تغییر و ویرایش کنید.

در فرآیند تمدید کارت بازرگانی، علاوه بر پرداخت حق عضویت (به ازای هر سال مبلغ 2 میلیون تومان) طبق اظهارنامه مالیاتی، مبالغ سه در هزار و چهار درهزار نیز دریافت می شود. محاسبه این مبالغ بر عهده اتاق متولی شما می باشد.

زمانی که کارت بازرگانی شما اعتبار دارد و لازم است تغییرات در اطلاعات فرعی آن انجام دهید، می توانید از طریق سامانه جامع تجارت فرایند تغییر را ثبت کرده و تغییرات خود را اعمال کنید.

در صورتی که مایل به تغییر مدیر عامل خود هستید می توانید در زمان معتبر بودن کارت خود، در سامانه جامع تجارت، کارتابل جدا به نام مدیر عامل جدید ساخته و بعد از معرفی پایه حقوقی خود، می توانید تغییر کارت خود را با اطلاعات مدیر عامل جدید انجام دهید. تنها مسئله مهم در این فرایند این است که با تغییر مدیر عامل اگر ایشان قبلا در شرکت دیگری مدیر عامل نبوده اند و تا به حال در آزمون اتاق های بازرگانی شرکت نکرده اند، شامل آزمون می شوند و می بایست در آزمون اتاق بازرگانی شرکت کرده و نمره قبولی بگیرند.

درخواست تعلیق و ابطال کارت بازرگانی تماما توسط سازمان صمت انجام می شود.